Sunday, September 9, 2012

Bila Ego Meninggi

Assalamualaikum guys .. sehat ? kalau sehat alhamdulillah .. boleh lah singgah blog saye .. dan bace ape yang menarik dekat blog saye nieh :D hehe .. okayy hari nieh saye nak update pasal bile ego meninggi hah tahu tak ape akan jadi bile ego kite nieh tinggi ? nak tahu mehh bace kt bawah ..

tak kira lah ape saja hubungan mesti ade rintangannye kan ? kadang-kadang hanya sedikit salah faham , hubungan persahabatan terus muram dan suram :( kedua belah pihak mengambil tindakan menyepikan diri dan tidak mahu berdamai .. tapi lambat laun mesti korangg perlu berjumpa kembali padanya kann ? :) masa tuh walaupon luaran nampak gembira , mesti ada rasa janggal sikit kan ? daripada jadi begitu , lebih baik cegah sebelum ia terjadi .. okayy saya ada tips-tips macam mana nak cegahnya .. baca okayy ..

1. SELIDIK PUNCANYA
bila hubungan dah terlalu rapat , kemunculan konflik pasti akan memberikan tamparan hebat , lebih-lebih lagi bila bersangkutan dengan kepercayaan .. diri akan rasa dikhianati .. contohnya kes berebut boyfrend dan persaingan merebut jawatan di sekolah mahupon di tempat kerja .. lebih baik korangg kenal pasti dulu punca perselisihan faham tersebut dan selesaikan dengan berhemah ..

2. MUSUH JANGAN DICARI
bila terjadinya perang dingin , secara automatik korangg seboleh-boleh akan mengelak daripada berjumpa dengan sahabat kan ? mesti rasa nak marah saja kan .. masalahnya ia mampu tak korangg mengawal emosi agar orang lain di sekeliling tidak terkena tempias kemarahan korangg tuh ?? bak kata pepatah , " rezki jangan ditolak , musuh jangan dicari " ..

3. ACUH TAK ACUH
masalah tak akan selesai jika kedua-dua belah pihak bersikap keras kepala dan merasakan dirinya betul  .. padahal bila konflik tersebut berterusan hingga bertahun-tahun , ia sudah jadi terlalu lambat untuk bertindak .. waktu tu baru tahu nak menyesal .. lebih baik korangg bertindak menjernihkan keadaan kembali dengan cepat  sebelum ia menjadi tepu ..

4. BERANI TANGGUNG RISIKO
memang benar , setiap orang pasti rasa takut dan tidak yakin untuk memulakan proses berbaik semula .. mungkin takut dengan reaksi yang bakal diterima daripada sebelah lagi pihak .. walau apa pon , itulah risiko yang terpaksa korangg hadapi demi menyelamatkan hubungan .. jika kedua belah pihak berkeras hati , masalah tak akan selesai .. pedulikan apa reaksinya asalkan korangg sudah melakukan apa yang sepatutnya .. dengan meminta maaf korangg sudah melaksanakan tanggungjawab korangg .. sekarang terpulang kepadanya untuk memaafkan atau tidak .. ingat ! mengalah belum tentu kalah ! :)

4. LUAHKAN YANG TERPENDAM
hindari sindir meniyindir dan fitnah .. ia akan memburukkan lagi keadaan .. tindakan paling bijak adalah bersemuka dan meluahkan segala isi hati yang terpendam .. pertengkaran mungkin berlaku , tapi itu lebih baik kerana akhirnya korangg akan lebih menghargai sahabat ..

huhu sorry kalau korangg penat bace entry nieh hehe .. jadi korangg fikir-fikir kan lahh yang terbaik okayy .. good luck ! wassalam :)

2 comments:

Afiq Yassin said...

follow sini.. follow afiq kalau sudi.. hehee

farrah hanis said...

thanks .. okayy dah follow you back .. :)